Jesteś w: Start / Aktualności / Informacja prasowa. Sprzedawcy online mają prawny obowiązek dostarczenia informacji o efektywności energetycznej urządzeń gospodarstwa domowego

Informacja prasowa. Sprzedawcy online mają prawny obowiązek dostarczenia informacji o efektywności energetycznej urządzeń gospodarstwa domowego

Według sondażu przeprowadzonego przez organizacje konsumenckie i ekologiczne w ramach unijnego programu MarketWatch, brakuje odpowiedzialności prawnej sprzedawców, którzy powinni dostarczać konsumentom informacje – także w internecie – odnośnie efektywności energetycznej urządzeń gospodarstwa domowego.

 

Badanie przeprowadzone w 11 krajach pod koniec 2013 i na początku 2014 [1], obejmujące 111 sklepów internetowych oraz 114 sklepów stacjonarnych, wykazało, że średnio 54 procent produktów sprzedawanych przez internet miało brakujące lub niepoprawnie prezentowane informacje z etykiety energetycznej. Najczęstszym problemem było przedstawianie informacji w złej kolejności, ryzykując niezrozumienie konsumentów.

Ważne jest również podejście sądów do tego typu spraw. Dwa duże sklepy internetowe Amazon i eBay usłyszały już wyroki w odniesieniu do konieczności wyświetlania etykiet energetycznych w internecie [2].

Frances Downy, koordynator projektu MarketWatch, powiedziała: “To zachęcające, że większość sprzedawców detalicznych prezentuje informacje nt. efektywności energetycznej produktów. Pomaga to kupującym przebrnąć przez skomplikowany dla nich obszar. Największą przeszkodą dla zrozumienia, jak bardzo energooszczędne jest urządzenie, jest bowiem brak, lub niewłaściwe prezentowanie tego typu informacji. Nagrodą za podjęcie przez konsumentów właściwej decyzji i wybór efektywnych urządzeń są niższe rachunki za energię, a także zmniejsza się uzależnienie społeczeństwa od importu paliw.”

Sprzedawcy w sklepach stacjonarnych wydają się być w lepszej sytuacji – średnio 12 procent produktów nie miało etykiety energetycznej. Oznacza to poprawę wyników w odniesieniu do poprzednich lat. Najbardziej problematyczne były telewizory i klimatyzatory. To właśnie one najczęściej nie miały naklejonej przez sprzedawcę etykiety. Najlepiej oznakowane były lodówki, zmywarki i pralki.

W ramach projektu MarketWatch współpracujemy z detalistami i sprawdzamy, w jaki sposób wykonują nałożone na nich obowiązki. Nasze ustalenia chcemy przekazać władzom krajowym, uprawnionym do podejmowania działań na mocy dyrektywy w sprawie etykietowania energetycznego. Już niedługo w ramach MarketWatch dwie kolejne rundy badania.

Aby uzyskać więcej informacji odwiedź www.market-watch.eu lub polską wersję strony www.market-watch.pl.

 

Przypisy

[1] Raport do pobrania na stronie MarketWatch
[2] Zobacz informację o eBay oraz o Amazon

This is WhiteBlack Plone Theme